<body>
zaterdag 7 februari 2009

Jos van Heesen, Opleidingsmanager, Da Vinci college

Titel presentatie:
101 manieren voor het management om in de puree te geraken.

1.Hoe bent u in het onderwijs terecht gekomen?

Er werd vroeger thuis al volop schooltje gespeeld. Ik vond dat geweldig zowel in de rol van “leerling” als van “juf”. Spelend leren. Dat is zo gebleven. Ik vind het nog steeds uitdagend om te studeren, nieuwe ervaringen op te doen en ik vind het nog steeds opwindend om trainingen te verzorgen, les te geven, te begeleiden.Voor mij is een baan in het onderwijs een bewuste keuze. De wijze waarop ik zelf les heb gehad is daarbij bepalend geweest. Geïnspireerde docenten die de ruimte gaven om zelfstandig na te denken. Ik heb binnen mijn schoolcarrière en mijn studies veel kansen gekregen en gepakt om het onderste uit de kan te halen. Er was altijd sprake van waarachtig contact en dat is voor mij de stimulans om te leren. Als docent is voor mij het contact met leerlingen het fundament waarop geleerd kan worden. Inmiddels zit ik 25 jaar in het onderwijs en werk momenteel als manager voor het Hbo. Daarnaast verzorg ik zowel intern als extern trainingen en geef supervisie aan collega’s.

2. Wat is het verhaal achter de presentatie?

Deze presentatie is tot stand gekomen op basis van supervisiegesprekken met managers en verschillende trainingen op het terrein van Persoonlijke Effectiviteit, Teameffectiviteit en Effectief Leiderschap. Zoals Epicures stelde:” Het zijn niet de problemen zelf die het moeilijk maken, maar de wijze waarop we naar problemen kijken.” In deze workshop gaat het om terug pakken van de regie in situaties waarin de manager zichzelf in de puree geholpen heeft. Als je inzicht hebt in hoe je jezelf klem zet, heb je meteen de ingrediënten om jezelf eruit te helpen.Tijdens de workshop worden doorlopend dwarsverbanden gelegd tussen verschillende thema’s, strategieën, effectief en ineffectief gedrag. We koppelen dat aan concreet gedrag in actuele situaties op de werkvloer.

3. Wat wilt u dat er bij de mensen blijft hangen na uw presentatie; wat is uw boodschap?

Mijn boodschap is dat je niet ziek hoeft te zijn om beter te worden. Iedere manager maakt situaties mee waarin blinde vlekken, beelden en perceptie effectief gedrag belemmeren. Je kunt beter worden in de rol van manager als je het lef hebt om je eigen perceptie onder de loep te nemen.

4. Hoe staat het met uw netwerk(en)?

Netwerken doe je altijd en overal. Voor mij is het een wijze van in het leven en dus in mijn werk staan. Verbinding aangaan, kennis en ervaring delen, transfers maken. Uitgaan van het principe dat het geheel meer is dan de som der delen.Netwerken is voor mij een kwestie van oprechte belangstelling voor de ander met wie ik in contact ben.

5. Wat is uw belangrijkste netwerk? Waarom?

Dit vind ik een statische benadering. Voor mij is een netwerk geen statisch verband. Mijn belangrijkste netwerk is mijn relatie met de ander, ongeacht wie die ander is en welke functie de ander bekleedt.

6. Wat is uw grootste passie naast het onderwijs?

Voor de open haard, klassieke muziek, mooi boek en goed glas wijn.

7. Met wie zou u het liefst een goed gesprek willen voeren?

Met Gandhi. Ik wil met hem spreken over zijn drijfveren, zijn passie en de wijze waarop hij zijn doelen bereikt.

8. Met wie zou u een dagje willen ruilen?

Ik wil wel een dag als leeuwin met jongen doorbrengen in het zonnetje. De combinatie van kracht en verrukkelijke loomheid vind ik verleidelijk. Daarnaast vind ik de speelsheid van jonge leeuwen en de wijze waarop leeuwinnen daarmee omgaan fantastisch.

9. Wat wilt u nog meer kwijt?

Ik zie er naar uit om in maart de collega’s in de workshop te ontmoeten.

10. Netwerktip voor deelnemers

Ga het echte contact aan met de ander. Vervolgafspraken komen dan vanzelf.

Een reactie posten

<< Startpagina


vraag info over deze reis
www.flickr.com
This is a Flickr badge showing items in a set called Netwerken. Make your own badge here.