<body>
zondag 8 februari 2009

Karin Hendrich, Directeur Onderwijs bij ROC Rivor

Titel presentatie:
Young Rivor – out of the box

Bijschrift foto: Altijd op weg naar boven. Bij gebrek aan een berg, een trap.

1. Hoe bent u in het onderwijs terecht gekomen?

Na de sportacademie ben ik bewegingsonderwijs gaan geven bij een Jenaplan basisschool en een school voor VBO. Leren is voor mij bewegen, een activiteit. Door het lesgeven ontdekte ik dat ik te weinig pedagogische basis had en ben ik een akte Pedagogiek gaan halen. Uit nieuwsgierigheid ben ik daarna Bewegingswetenschappen gaan studeren in combinatie met de studie Onderwijskunde. Ik wilde gewoon meer. Maar ik ben wel blijven ‘bijklussen’ tijdens mijn studies, b.v. bij sportclubjes en studentensport. Vervolgens ben ik een heel andere weg ingeslagen en ben ik in de verpleging gegaan. Eerst heb ik de inservice opleiding gedaan en daarna de lerarenopleiding Verpleegkunde. Op enig moment werd ik door de VU gevraagd om de onderwijsvisitatie vorm te geven en na een jaar ben ik, ook bij de VU, begonnen met het opzetten van de docentenopleiding Verpleegkunde in het HGZO.

In 1999 ben ik door privéomstandigheden in Tiel beland bij ROC Rivor. Hier heb ik allerlei functies gehad en nu ben ik Directeur Onderwijs.

2. Wat is het verhaal achter de presentatie?

Wij doen zinvolle en leuke dingen met jonge medewerkers en delen deze ervaringen graag met anderen. We zijn immers allemaal op zoek naar mogelijkheden om jonge mensen te boeien en te binden. Tijdens de bijeenkomsten gebruiken we creatieve technieken en laten de deelnemers ervaringen uitwisselen. Het thema wordt bepaald door de groep. Wij, Karin Hendrich en Tanja de Jong faciliteren het proces en creëren een uitnodigende omgeving. Meestal starten we met een korte oefening of activiteit waardoor de deelnemers los komen uit de waan van de dag en zich open kunnen stellen voor het thema waar we mee aan de slag gaan. We doen altijd iets inhoudelijks en iets leuks. Het proces stopt niet bij de bijeenkomsten. De uitkomsten worden uitgewerkt en zondig doorgespeeld naar een ander niveau.

3. Wat wilt u dat er bij de mensen blijft hangen na uw presentatie; wat is uw boodschap?

Om jonge medewerkers in je organisatie te boeien en te binden, moet je wat doen. Het creëren van een netwerk biedt daarbij verschillende mogelijkheden.

4. Hoe staat het met uw netwerk(en)?

Goed, ik participeer in verschillende netwerken, zowel privé als in BVE-land. ROC Rivor maakt deel uit van het netwerk WRLD waarin drie ROC’s en een AOC participeren. Vanuit dit netwerk vormen zich weer allerlei kleine netwerken rond een thema, bij voorbeeld CGO, ICT, bedrijfsvoering, audit, etc.

5. Wat is uw belangrijkste netwerk?

Het netwerk dat ik overgehouden heb aan het volgen van mijn MBA-opleiding, die ik in 2005 heb afgerond. Dit netwerk is actief en breidt zich uit. In het netwerk kunnen we over vanalles met elkaar sparren. De deelnemers komen zowel uit de profit als de not for profit hoek en denken en handelen navenant. Gesprekken gaan snel en diep en leveren inzichten op waarmee je verder kunt.

6. Wat is uw grootste passie naast het onderwijs?

Mijn grootste passie is bergen, boven op een bergtop staan, bergwandelingen of huttentochten maken. Hardlopen doe ik ook of andere vormen van voortbewegen in de natuur.

De laatste tijd heb ik een nieuwe passie: golfen. Een prachtige sport, je bent lekker buiten, weer of geen weer. Het is mentaal en fysiek ontspannen door inspannen.

7. Met wie zou u het liefst een goed gesprek willen voeren?

Met Joseph Kessels van de Learning Company. Om te zien hoe hij binnen de learning company werkt (een open netwerk) en of dit principe ook realiseerbaar is in een onderwijsorganisatie.

8. Met wie zou u een dagje willen ruilen?

Met Coen Free, omdat het Koning Willem I College behoort tot de ROC’s met een eigen concept en uitstraling. Ik wil meemaken hoe je dat als CvB aanstuurt en ervoor zorgt dat het tot in de vezels van de organisatie wordt geleefd.

9. Wat wilt u nog meer kwijt?

Onderwijs is heel leuk. Het heeft een belangrijke functie want het moet mensen voorbereiden op een toekomst die we niet kennen. Dit betekent dat we voor onze jeugd dingen moeten doen die we zelf in onze jeugd niet gekend of ervaren hebben.

10. Netwerktip voor deelnemers

Stap in het netwerk waar je zelf behoefte aan hebt en ga er brengen en halen. Geniet ervan, heb er plezier in, want je komt leuke mensen tegen uit onverwachte hoeken.

Een reactie posten

<< Startpagina


vraag info over deze reis
www.flickr.com
This is a Flickr badge showing items in a set called Netwerken. Make your own badge here.