<body>
woensdag 11 februari 2009

Toon Rekkers, Koning Willem I College in ’s-Hertogenbosch

Titel presentatie:
Implementatie WEB 3.0: probleem of toch een uitdaging?

1.       Hoe bent u in het onderwijs terecht gekomen?

Ik ben niet meteen in het onderwijs terecht gekomen. Tot mijn 23ste heb ik in de offshore gewerkt als onderhoudsmonteur op boorplatforms en aan gasleidingen en in het technical design. Ik heb dus op latere leeftijd bewust gekozen voor het onderwijs omdat ik mijzelf verder wilde ontwikkelen. Ook de oliecrisis speelde een rol in deze keuze omdat er minder werk in de branche kwam. Eerst heb ik de studie Duits - Aardrijkskunde aan de lerarenopleiding in Tilburg afgerond en daarna in versneld tempo de studie Economie. En ik geef nog steeds (al 19 jaar) in die laatste richting les: Ondernemersvaardigheden op de opleiding Toerisme van het Koning Willem I College.

2.       Wat is het verhaal achter uw presentatie?

Al vanaf eind jaren tachtig zette ik computers in in mijn lessen. Ik erkende snel de mogelijkheden als didactisch hulpmiddel, b.v. voor leerlingen met een motorische handicap. Rond 1996 raakte ik geïnteresseerd in internet en de mogelijkheden die dit biedt voor het onderwijs. Ik ben altijd op zoek naar toepassingen van de nieuwe middelen. Het is een voortdurende ontdekkingsreis. Met de nieuwe technologieën is het makkelijker om maatwerk te bieden. Ook wordt er meer gebruik gemaakt van alle (meervoudige) intelligenties van de leerling. Daardoor gaan de creativiteit van de leerlingen, hun inspiratie en de resultaten met sprongen vooruit. Met het gebruik van de nieuwe hulpmiddelen sluiten we aan bij ‘the way of life’ van onze studenten. Ze gebruiken ze immers al! De leerlingen leren in de toekomst (en nu ook al) heel anders dan wij veronderstellen. Ze pakken zelf, met de nieuwe hulpmiddelen die hen ten dienste staan, overal plukjes informatie vandaan die ze kunnen gebruiken. Ze leren niet meer lineair, maar monadisch. Mijn toekomstbeeld is dat de studenten in de toekomst veel zullen leren via een internetachtige omgeving. De huidige elektronische leeromgevingen zullen in de toekomst een steeds kleinere rol gaan spelen. Deze andere manier van leren heeft grote consequenties voor de onderwijsorganisatie in de toekomst. Vaste patronen zullen losgelaten moeten worden en er worden hoge eisen gesteld aan de technische infrastructuur. De organisaties zullen een keuze moeten maken in wat zij willen beheersen en beheren. Overigens ligt het nog steeds aan de student zelf wat hij met al deze nieuwe hulpmiddelen doet.

3.       Wat wilt u dat er bij de mensen blijft hangen na uw presentatie; wat is uw boodschap?

Veranderingen die eraan komen hebben verstrekkende gevolgen voor de fysieke inrichting van het onderwijs, maar ook voor de didactische kant. Er moet goed gekeken worden naar de mensen en de infrastructuur. De mensen moeten mee kunnen groeien met de ontwikkelingen.

4.       Hoe staat het met uw netwerk(en)?

Ik heb veel netwerken. Privé zowel als zakelijk. Ik ben voor Kennisnet community manager; ik heb veel binding met de horeca en toerisme branche, met regionale ondernemers en politici. Daarnaast heb ik ook mijn internationale netwerken op onderwijsgebied zoals EVEC, GOAL en PEACE.

5.       Wat is uw belangrijkste netwerk? Waarom?

Ik vind ze allemaal even belangrijk. Ze hangen nauw samen. De opbrengst voor mij is vooral kennis uitwisselen. De wederkerigheid maakt je sterker.

6.       Wat is uw grootste passie naast het onderwijs?

Fotografie. Ik kan makkelijk gevoelens in foto’s neerleggen. Ik fotografeer een breed scala aan onderwerpen en beperk me dus niet tot één onderwerp.

7.       Met wie zou u het liefst een goed gesprek willen voeren? Waarom? Waarover?

Ik zou graag een gesprek voeren met Arnold Schwarzenegger. Hij is voor mij een goed voorbeeld van monadisch denken: zijn leven bestaat uit heel verschillende lagen en beelden, uiteindelijk is het toch één geheel. Het gesprek zou gaan over hoe de nieuwe wereldorde er uit gaat zien. Hij heeft daar wel een idee over. Ik heb hem eens ontmoet in zijn hoedanigheid als gouverneur en hij maakte toen grote indruk op mij.

8.       Met wie zou u een dagje willen ruilen? Waarom?

Met Wouter Bos. Het zou ook best een weekje mogen zijn. Ik vind hem een krachtige leider en beslisser. Ik wil wel eens ervaren hoe het voelt om zware beslissingen te moeten nemen zoals hij de laatste tijd heeft moeten doen i.v.m. de kredietcrisis. Maar ook uit nieuwsgierigheid. Het nemen van dergelijke beslissingen heeft ook te maken met het kijken in de toekomst, hoe zal die er uitzien, en het sturen van die toekomst.

9.       Wat wilt u nog meer kwijt?

Ik zou ook wel een dagje mee willen lopen met de kunstenares Alexis Smith. Zij gebruikt veel moderne technieken in haar werk, in een heel bijzonder creatief proces. Zij combineert visuele aspecten met tekst. Haar werken geven je een andere kijk op de wereld.

10.   Netwerktip voor deelnemers

Als je een goede boodschap hebt ontstaat er vanzelf een netwerk.

Anonymous Anoniem reageerde op 8 augustus 2009 om 13:21

Vroeger had Toon een mooie sticker op zijn tas.
Der... is ein meister aus Deutschland

maar tijden veranderen

 
Anonymous Anoniem reageerde op 12 augustus 2009 om 20:55

Ook moppentappen kon ie goed.
Bv Welke man kickt op stock-dividend?
Kick Stockhuyzen
Of het verschil tussen O.B. en BTW?
Het ronde topje.

 

Een reactie posten

<< Startpagina


vraag info over deze reis
www.flickr.com
This is a Flickr badge showing items in a set called Netwerken. Make your own badge here.