<body>
vrijdag 13 februari 2009

Carlo Segers, directeur Expertisecentrum voor Innovatie en Professionalisering

Titel presentatie:
Co-creatie in (de) praktijk bij het Friesland College

1. Hoe bent u in het onderwijs terecht gekomen?

Ik was Constructie ontwerper. Na mijn stage bij Hydraudine heb ik de akte onderwijskunde behaald. In 1993 ben ik in het onderwijs aan het werk gegaan binnen het team Werktuigbouwkunde van een voorloper van het ROC Midden-Nederland. Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in jeugdpsychologie en jeugdcultuur. Dat is blijven hangen. In 1997 ben ik weer terug gegaan naar het bedrijfsleven (Alcoa). Maar toen bleek dat het onderwijs toch meer ‘mijn ding’ is en heb ik opnieuw een baan in het onderwijs aangenomen. Ik had creatieve ideeën die ik in het onderwijs wilde toepassen. Techniek en creativiteit kunnen wat voor elkaar betekenen, elkaar aanvullen. Ik ben ‘mede-aanstichter’ van het kunstonderwijs binnen het MBO. Later heb ik een directiefunctie vervuld bij Techniek van het ROC Midden-Nederland. Uiteindelijk ben ik bij het Friesland College terecht gekomen waar ik nu Directeur van het Expertisecentrum voor Innovatie en Professionalisering ben.

2. Wat is het verhaal achter de presentatie?

Co-creëren doen we met bedrijven. Het is wederzijds kennisdelen. In de presentatie wil ik laten zien hoe dit proces gelopen is. De praktijk is het uitgangspunt van het leren op het Friesland College. We hebben een goed project lopen met het Medisch Centrum Leeuwarden. Onze leerlingen lopen daar stage, leren daar, en daar tegenover staat dat hun medewerkers naar ons toe komen om bijgeschoold te worden op het gebied van b.v. coaching. Een vraag die nog beantwoord moet worden is hoe we dit zelfde proces kunnen doorlopen met kleine bedrijven.

3. Wat wilt u dat er bij de mensen blijft hangen na uw presentatie; wat is uw boodschap?

Belangrijk voor de partners: innovatie en co-creatie kan alleen als er een goed begrepen eigenbelang is. En men moet op zoek naar het wederzijdse belang. Dat is een sleutel tot het succes.

4. Hoe staat het met uw netwerk(en)?

Ik heb goede netwerken. Ze zijn van wezenlijk belang om kennis te creëren, laten circuleren en uitvindingen te doen. Co-creatie doe je samen met anderen. Dus je creëert een netwerk. Ik geloof in lerende netwerken van professionals. Het hoeven niet per sé gelijkgestemden te zijn. Inbreng kan vanuit verschillende hoeken komen. Zonder wrijving stijgt niemand op!

5. Wat is uw belangrijkste netwerk?

Als professional kies ik voor mijn landelijke netwerk. Het is een verzameling van mensen waar ik veel gebruik van maak. Ik maak eigenlijk geen onderscheid tussen privé of zakelijke netwerken en houd van flexibele netwerken, niet van hokjes.

Een netwerk bestaat niet zonder een persoonlijke relatie: er moet energie stromen.

6. Wat is uw grootste passie naast het onderwijs?

Kunst en cultuur. Heel breed en in al zijn vormen. Van beeldende kunst tot muziek. Ik geniet van kunst en ga vaak naar tentoonstellingen. Kunst moet prikkelen, vragen oproepen. Daarom heb ik ook het kunstonderwijs op het MBO gestimuleerd.

7. Met wie zou u het liefst een goed gesprek willen voeren?

Met Herman Wijffels. Hij heeft een mooie filosofie over organisaties. Hij is een man van de 21e eeuw. Hij heeft zichzelf over de grens getild. Ik zou met hem willen filosoferen over een open onderwijsbestel in de 21e eeuw. Ik geloof in een open systeem. Het onderwijs/ het instituut is dat nu niet.

8. Met wie zou u een dagje willen ruilen?

Ik zou wel een dagje willen ruilen met muzikant Tom Waits. Hij maakt experimentele muziek. Puur, geen toeters en bellen. Als hij op het podium staat voel je zijn authenticiteit. Hij is erg creatief. Ik zou dan op een andere, zijn manier willen experimenteren.

9. Wat wilt u nog meer kwijt?

Haast u langzaam. Alles gaat snel in deze maatschappij. Het rustpunt is verdwenen. Sta in verbinding met elkaar.

10. Netwerktip voor deelnemers

In een netwerk zit nieuwsgierigheid opgesloten. Durf u te verbazen!

Een reactie posten

<< Startpagina


vraag info over deze reis
www.flickr.com
This is a Flickr badge showing items in a set called Netwerken. Make your own badge here.